Course detail

LZT5818 - Pedagogical Formation in Animal Science and Pastures


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
2
1
3
15 weeks
45 hours

Instructor
Carla Maris Machado Bittar
Eduardo Francisquine Delgado
Roberto Sartori Filho

Objective
Provide reflection and analysis on the university teaching practices in the field of Animal Science and Pastures in an
academic position with teaching, research and extension assignments.

Content
The course is divided into four parts that involve the participation of graduate students in different formats - 1)
Lectures with expert in pedagogy for higher education to address issues about: The socio-political role of higher
education; The identity of the professor; The class as a knowledge production space; Interaction between teachers
and students in the teaching-learning process; Autonomy and student assessment; 2) Development of a memorial of
training; 3) Individual
detailed review discussing the perception of the student on the set of information provided; and 4) 40-50 minute class
presentation on a topic of interest and expertise of the graduate student in one of the disciplines offered by the Animal
Science Department at undergraduate degree in Agricultural Engineering.

Bibliography
Cadernos de Pedagogia Universitária USP - Repositório do site da disciplina.
Carvalho, A.M.P., e D.G. Pérez. 2000. Formação de Professores de Ciências: tendências e inovações. Coleção
Questões de Nossa Época 26. Editora Cortez, São Paulo, SP.
Cunha, M.I. 2007. O Bom Professor e Sua Prática. 16ed. Editora Papirus, Campinas, SP.
Cunha, M.I. 2007. Reflexões e Práticas em Pedagogia Universitária. Editora Papirus, Campinas, SP. Krasilchick, M.
1986. Prática de Ensino. Ciências Biológicas. 2ed. Editora Harper, São Paulo, SP.
Krasilchick, M. 1987. O Professor e o Currículo de Ciências: temas básicos da educação e ensino. Faculdade de
Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.Massetto, M. 1992. Aulas Vivas. M.G. Editora, São Paulo, SP.
Massetto, M. 2003. Competência Pedagógica do Professor Universitário. Summus Editorial, São Paulo, SP.
Massetto, M.; organizador. 1998. Docência na Universidade. Editora Papirus, Campinas, SP.
Moreira, D.; organizador. 1997. Didática do Ensino Superior: Técnicas e Tendências. Editora Pioneira, São Paulo,
SP. Pimenta, S.G.; e L.G.C. Anastasiou. 2002. Docência no Ensino Superior. Editora Cortez, São Paulo, SP.
Vasconcelos, M.L.M.A. 2000. A Formação do Professor do Ensino Superior. Editora Pioneira, São Paulo, SP. USP.
Caderno Pedagogia Universitária.
Journals
Cadernos de Pesquisa (ISSN 0100-1574) [Fundação Carlos Chagas].
Ciência & Educação (ISSN 1516-7313) [Faculdade de Ciências da UNESP, Campus de Bauru]. Educação e Pesquisa
(ISSN 1517-9702) [Faculdade de Educação da USP].
Educação e Sociedade (ISSN 0101-7330) [Centro de Estudos Educação e Sociedade – CEDES/UNICAMP].
Enseñanza de las Ciências (ISSN 0212-4521) [Universitat Autônoma de Barcelona].
Interface – Comunicação, Saúde, Educação (ISSN 1414-3283) [Escola de Medicina da UNESP, “campus” de
Botucatu].
Revista Brasileira de Educação (ISSN 1413-24780) [Editora Autores Associados, Rio de Janeiro,RJ].
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (http://www.rbep.inep.gov.br) [INEP-MEC].