Course detail

ECO5034 - Science, Culture and Ethics


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
3
1
8
15 weeks
120 hours

Instructor
Laura Alves Martirani
Maria Elisa de Paula Eduardo Garavello

Objective
To lead the student to understand the trajectory of the formation of scientific knowledge, its
characteristics, and main influences of Western thought. It is also intended to lead the student to make
theoretical reflection on the main issues arising from this thinking: disciplinarity, transdisciplinarity,
rationality and challenges for postmodernity, culture and ethics. To inform the students about the
debates that involve the discussion of new directions for scientific knowledge, in agreement with the
main thinkers of the present time in this area.

Content
The historical emergence of modernity and the constitution of the foundations of scientific knowledge.
Cartesian science, its potential and limits. Logical empiricism, Critical Rationalism by Popper, Kuhn and
the structure of scientific revolutions. The epistemological crisis and the paradigmatic transition. The
reform of thought. Complexity, inter and transdisciplinarity; translation. Bifurcation and the arrow of
time. Abyssal thinking and the ecology of knowledges. Southern Epistemologies. Complexity, scientific
knowledge, traditional knowledge; global knowledge, local knowledge. Culture. The science and
technology system in western culture. Culture today: crisis of values, consumption. Postmodernity and
contemporary ethics. Ethics and Environment/Science/Technology. Challenges and perspectives for
Homo sapiens: the search for a just society; the re-enchantment of the world.

Bibliography
ALMEIDA, M. C. X. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição.SP: Editora Livraria da Física,
2010.
ALMEIDA, M.C.X. Ciência e tradição: a régua e o compasso. Conferência proferida no 2º Congresso
Brasileiro de Etnomatemática. UFRGN, 2004.
BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2012, p.11-28.
CARVALHO, A. M. et al. Aprendendo metodologia científica: uma orientação para os alunos de
graduação. São Paulo: O Nome da Rosa, 2000,
CARVALHO, M.C.M. org. Construindo o saber. Metodologia científica, fundamentos e técnicas. Campinas,
SP: Papirus, 1989.
CHAUI, M. Convite à Filosofia. São Paulo. Ed. Ática, 2000.
DA SILVA, A.T. A conservação da biodiversidade entre os saberes da tradição e a ciência. REVISTA
IEA/USP.
DURHAM, E. R. A dinâmica da cultura. Ensaios de antropologia. Organização de THOMAS, O. São Paulo.
Cosac Naify, 2004
FISCHER, M. Futuros antropológicos. Redefinindo a cultura na era tecnológica. Rio de Janeiro:
Zahar,2011
GOMES, F. M. As epistemologias do sul de Boaventura de Sousa Santos: por um resgate do sul global.
Revista Páginas de Filosofia, São Paulo , v. 4, p. 30-54, Julho/Dezembro 2012.
HARARI, Y.N. A revolução humanista In: HOMO DEUS. Uma breve história do amanhã. SP: Cia das
Letras, 2016
HARARI,Y.N. Uma breve história da humanidade.Sapiens. Porto Alegre, RS: L&PM, 2020.
KNELLER, G.F.A ciência como atividade humana. RJ/SP, Zahar/EDUSP:1980.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. SP: Perspectiva, 1968.
LEYS, H. Especificidades e desafios da interdisciplinaridade nas ciências humanas, cap.3 In: PHILIPPI
JR., A. , SILVA NETO, A.Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Informação. Barueri, MANOLE,
2011
LIPOVETSKY, G. A sociedade pós-moralista: o crepúsculo do dever e a ética indolor dos novos tempos
democráticos. Barueri: Manole, 2005
MATURANA, H. Cognição, Ciência e vida cotidiana BH. Ed UFMG, 2001
MATURANA, H.; a ontologia da realidade. BH: Ed. da UFMG, 2014
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento.Rio de Janeiro: Bertrand
Brasil, 200.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. Saberes globais e saberes locais: o olhar transdisciplinar. Rio de Janeiro: Garamond, 2000
PRIGOGYNE,I. Ciência, razão e paixão.Natal:Livraria da Física, 2003
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes, Novos
estudos CEBRAP ( 79) Nov 2007.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências, SP, Cortez: 2008.
SANTOS, B.S.(Org.) Conhecimento Prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências
revisado.Coimbra:CES, 2018.
SANTOS, Jair Ferreira. O que é pós-moderno. São Paulo: Brasiliense, 1988. 5a. Edição (1ª. Edição 1986
STORT, E. V. R. Cultura, imaginação e tradição: a educação e formalização da experiência. Campinas:
Editora da Unicamp, 1993.
VÁZQUEZ, A.S. Ética contemporânea. In Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011,
WALLERSTEIN, I. O fim do mundo como o concebemos. Ciência social para o século XXI. Rio de Janeiro:
2002.