Credit hours
In-class work per week |
Practice per week |
Credits |
Duration |
Total |
3 |
3 |
8 |
15 weeks |
120 hours |
Instructor
Marcos Sorrentino
Nathalia Cristina Costa do Nascimento
Objective
- Encourage and support participants to develop knowledge in the field of education and about the role and possibilities of HEIs (Higher Education Institutions);
- Provide experiences, reflections and analyzes on university teaching practices in different areas of knowledge;
- Contribute to participants to prepare proposals for courses that can be taken in their professional lives.
Content
a) Teacher/student relationships: addressing strategies and experiences that favor
organization of student participation in classes and activities; conceptions of
teaching-learning; development of ethical and attitudinal aspects and reflections
about the transformations in Higher Education over time.
b) Organizational aspects: which concerns teaching planning in its
different levels, involving the definition of teaching objectives, content and
bibliographic and/or learning support materials, in accordance with the Project
Course pedagogy. Preparation of a subject “teaching plan”, containing
the proposed teaching strategies and the organization of the space-time of the class
c) Teaching methodologies and resources: knowledge and application of different
teaching methodologies, including active ones, as well as teaching resources,
including digital ones, according to the educational objectives and contexts that are
present.
d) Assessment: provide knowledge and critical vision about the different
evaluation concepts, selection of instruments and evaluation criteria and their
relationships with the intended educational objectives.
Bibliography
Journals in the field of Higher Education: Educação & Sociedade (Impresso); Enseñanza de las Ciencias; International Journal of Science Education; Science & Education (Dordrecht);Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências; ALVES, Rubem. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1985. ______. Por uma educação romântica. Campinas, SP: Papirus, 2002. BARBOSA, Joaquim Gonçalves (coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora UFSCAR, 1998. BECKER, Howard S. Métodos de Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Hucitec, 1999. BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta a várias mãos. São Paulo: Cortez, 2003. Biazoti, A.R., Sorrentino, M. Political engagement in urban agriculture: power to act in community gardens of São Paulo [Article@Engajamento político na agricultura urbana: potência de agir nas hortas comunitárias de São Paulo] [Article@Participación política en la agricultura urbana: poder de actuar en huertos comunitarios en São Paulo](2022) Ambiente e Sociedade, 25, art. no. E0056. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997. FREITAS, Luis Carlos de. Critica da Organização do Trabalho Pedagógico e da Didática. Campinas, SP: Papirus, 2005. GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Práxis. In: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras (es) Ambientais e Coletivos Educadores. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria Executiva. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2005. GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2008. MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2000. RIBEIRO, Luis R. de Camargo. Aprendizagem Baseada em Problemas PBL: uma experiência no ensino superior. São Carlos: EDUFSCar, 2008. SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997. ______. Um Discurso sobre as Ciências. Porto: Edições Afrontamento, 2002. SANTOS, Cláudia Coelho; COSTA-PINTO, Alessandra Buonavoglia. Potência de Ação. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio (org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p.295-302. SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1991. SAWAIA, Bader. Participação Social e Subjetividade. In: SORRENTINO, M. (coord.). Ambientalismo e Participação na Contemporaneidade. São Paulo: EDUC/FAPESP, 2001. p.114-134. SORRENTINO, Marcos. De Tbilisi a Thessaloniki: a educação ambiental no Brasil. In: QUINTAS, J. S. (org.). Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente, volume 3. Brasília: Ibama, 2000. p.105-114. (Coleção Meio Ambiente, Série Educação Ambiental). C. Borges; D. Hunger & S. Souza Neto. Conceitos de didática: depoimentos de docentes universitários da área de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.15, n.2, p.228-235, abr./jun. 2009 HTTP://meuartigo.brasilescola.com/educacao/a-eficacia-didatica-ensino-superior.htm, de Julio Moreira do Santos Neto, acessado 30/10/2012. MELO, Alessandro de; URBANETZ S. Terezinha. Fundamentos de didática. Curitiba: Ibpex, 2008.