Course detail

LCF5875 - Workshop of Higher Education


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
4
3
8
15 weeks
120 hours

Instructor
Marcos Sorrentino

Objective
- To stimulate and support the participants to develop knowledge in the field of education and the role and possibilities of Higher Education Institutions;
- Provide experiences, reflections and analyses about university teaching practices in different areas of knowledge;
- Help participants to elaborate courses that can be carried out in their professional life.

Content
1. Mapping and diagnosis of reality: from conjunctural to structurant; instituted and instituted; values and knowledge; social actors, individuals and groups.
2. Philosophical and methodological foundations: education, teaching and learning; IES; contemporaneity and modernity; identity, community, dialogue and power of action.
3. Contents and techniques: connection with objectives and method; between reality and utopia; information technologies and the knowledge needed to educate the future.
4. Assessment and sustainability: monitoring and indicators; retention and relevance of learning.

Bibliography
Periódicos da área de Ensino Superior: Educação & Sociedade (Impresso); Enseñanza de las Ciencias; International Journal of Science Education; Science & Education (Dordrecht);Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências;
ALVES, Rubem. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1985.
______. Por uma educação romântica. Campinas, SP: Papirus, 2002.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves (coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora UFSCAR, 1998.
BECKER, Howard S. Métodos de Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Hucitec, 1999.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta a várias mãos. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREITAS, Luis Carlos de. Critica da Organização do Trabalho Pedagógico e da Didática. Campinas, SP: Papirus, 2005.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Práxis. In: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras (es) Ambientais e Coletivos Educadores. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria Executiva. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2005.
GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2008.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
RIBEIRO, Luis R. de Camargo. Aprendizagem Baseada em Problemas PBL: uma experiência no ensino superior. São Carlos: EDUFSCar, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.
______. Um Discurso sobre as Ciências. Porto: Edições Afrontamento, 2002.
SANTOS, Cláudia Coelho; COSTA-PINTO, Alessandra Buonavoglia. Potência de Ação. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio (org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p.295-302.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1991.
SAWAIA, Bader. Participação Social e Subjetividade. In: SORRENTINO, M. (coord.). Ambientalismo e Participação na Contemporaneidade. São Paulo: EDUC/FAPESP, 2001. p.114-134.
SORRENTINO, Marcos. De Tbilisi a Thessaloniki: a educação ambiental no Brasil. In: QUINTAS, J. S. (org.). Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente, volume 3. Brasília: Ibama, 2000. p.105-114. (Coleção Meio Ambiente, Série Educação Ambiental).
C. Borges; D. Hunger & S. Souza Neto. Conceitos de didática: depoimentos de docentes universitários da área de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.15, n.2, p.228-235, abr./jun. 2009
HTTP://meuartigo.brasilescola.com/educacao/a-eficacia-didatica-ensino-superior.htm, de Julio Moreira do Santos Neto, acessado 30/10/2012.
MELO, Alessandro de; URBANETZ S. Terezinha. Fundamentos de didática. Curitiba: Ibpex, 2008.