Course detail

LET5836 - Teaching Preparation in Entomology


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
1
1
4
15 weeks
60 hours

Instructor
Alberto Soares Correa
Fernando Luis Consoli
Italo Delalibera Junior
Jose Mauricio Simoes Bento
Pedro Takao Yamamoto
Wesley Augusto Conde Godoy

Objective
Allow students to get insights and an analysis of the teaching at the undergraduate level and the research practice in the field of Entomology.

Content
The discipline will be divided in three parts: 1) seminars delivered by specialists that will address issues related to pedagological preparation in higher education, scientific methods, practical experiences for teaching and research in Entomology, bibiliographycal searching tools, and scientific writing; 2) critical participation in the development of the existing didatical activities in one of the undergraduate disciplines in the field of Entomology (General Zoology and Parasitology, Invertebrate Zoology I or II, General Entomology, Forestry Entomology, Pests of Cultivated Plants, Applied Entomology or Beneficial Insects) to evaluate the preparation of a pedagogic plan for the chosen discipline under the supervision of the coordinator of such discipline; and 3) presentation of a lecture on a particular topic or area of Entomology.

Bibliography
ANDERY, M. et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo. São Paulo: Educ. 1996.
Anna, IM Por que avaliar? Como avaliar?: Critérios e instrumentos. 16ª Edição> Editora Vozes, 2011. 136p.
ABREU, M.C. de MASETTO, M.T. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. 8a. ed. São Paulo: MG ed. Associados, 1990.
Bacich, L., Moran, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1ª edição: Penso. 2017. 260p.
Bender, W.N. (autor), traduzido por Horn, MGS, Rodrigues, FS. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. 1ª Edição: Penso, 2014. 156p.
Bergmann, J., Sams, A. Sala de aula invertida - uma metodologia ativa de aprendizagem. 1ª Edição: LTC, 2016. 116p.
BIGGS, J. e Tang, C. "Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does". Open University Press, McGraw-Hill Education, Berkshire, England. 2011.
BROWN, J.S., COLLINS, A e DUGUID, P. "Situated cognition and the culture of learning." Educational Researcher, 18:32 - 42, 1989.
Cortelazzo, A.L. et al. Metodologias ativas e personalizadas de aprendizagem. 1ª. Edição: Alta Books, 2018. 224p.
Illeris, K. Teorias contemporâneas da aprendizagem. 1ª. Edição: Penso, 2013. 280p.
Laurillard D. Rethinking University Teaching: A conversational framework for the effective use of learning technologies. RoutledgeFalmer, USA. 2013.
MOREIRA, D.A. (org.). Didática do ensino superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 1997.
Munhoz, A. ABP - Aprendizagem baseada em problemas em ambientes virtuais de aprendizagem: ferramenta de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem. 1ª Edição: Cengage Learning, 2015. 260p.
PIMENTA, S.G. e ANASTASION, L. das G.C. Docência no ensino superior. Vol. I, São Paulo: Cortez, 2002.
SHANK, R.C. e CLEARY, C. Engines for education. NJ: Lawrence Erlbaum Associater, 1995. SHAYER, M. e ADEY, P. Towards a science of science teaching: cognitive development and curriculum demand. Londres: Heinemann Educational Books, 1981.
Staker, H, Horn, M.B. Blended: Usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. 1ª Edição: Penso, 2015. 320p.
VASCONCELOS, M.L.M. A formação do professor do Ensino Superior. 2a. ed. São Paulo: Pioneira, 2000.