CAROÁ

Fonética:
/ka.ɾˈo.a/

Planta herbácea da família Bromeliaceae, da espécie Neoglaziovia variegata Mez (Bromelia variegata Arr. Cam., Bilbergia variegata Schult., Agallostachys variegata Beer; A. glaziovii Beer; Bromelia linifera Horte ex. Beer; Dickia glaziovii Baker.).

Nota 1 e 2: Ela ocorre do Piauí à Bahia. Ela é acaule, vivaz, estolonífera, atinge até 1 m de altura e possui folhas espinhentas. Os frutos são sincarpos ovoides, um tanto angulosos, de 2-3 cm de comprimento, eles são pardacentos na maturação e possuem uma escassa polpa mucilaginosa, a qual é comestível e abriga 25-30 sementes.

NEOGLAZIOVIA VARIEGATA
Fonetic:
/nēˈäglə siō-vyə ˈver-ē-ə-ˌgāta/

A herbaceous plant of the family Bromeliaceae, of the species Neoglaziovia variegata Mez (Bromelia variegata Arr. Cam., Bilbergia variegata Schult., Agallostachys variegata Beer; A. glaziovii Beer; Bromelia linifera Horte ex. Beer; Dickia glaziovii Baker.).

Note 1 and 2: It occurs from Piauí state until Bahia state. It is acaulescent, vivacious, and stoloniferous, it reaches up to 1m of height and it has thorny leaves. The fruits are syncarpic, ovoid, and quite angular, with 2-3 cm of length, they are also brownish during the ripeness process; they have a scarce mucilaginous pulp, which is edible and encloses 25-30 seeds.

Categoria gramatical:
sms