Course - detail

ECO5075 - Research project: Questions, Problem, Objective and Method from an Interdisciplinary Perspective


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
3
1
8
15 weeks
120 hours

Instructor
Karina Soledad Maldonado Molina

Objective
- Provide students with theoretical references regarding the methodology of scientific research
- Discuss the consolidation of a research problem, highlighting the difference between a social problem and scientific research
- Present different qualitative and quantitative research methods
- Conceptualize interdisciplinary research and its specificities

Content
UNIT I - Scientific research methodology
- Fundamentals of scientific thinking
- Bibliographic research
UNIT II - Research Problem and Hypotheses
- Difference between a social problem and research problem, consolidating the research and work
justification
- Formulation to be answered
- Hypothesis and counter-hypothesis elaboration
- Development of Objectives
UNIT III - Quantitative and qualitative methods
- Differences and approximations between quantitative and qualitative research
- The relationship between the method and data collection strategies and instruments
- Design and procedures in quantitative research: experimental; quasi-experimental; statistic
- Design and procedure in qualitative research: ethnographies, case study, participant, action research,
UNIT IV - Interdisciplinarity in research
- Concept of interdisciplinarity
- The construction of the interdisciplinary research problem
- The nature of knowledge produced in interdisciplinary research
- The importance of interdisciplinary research for society
UNIT V - Debate of research projects

Bibliography
ALVES-MAZZOTTI, Alda J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2001.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Tradução Lucie Didio. Brasília: Plano, 2007.
BARBOUR, R. Grupos focais. Tradução de Marcelo Figueiredo Duarte. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora 70. 2008. BELL, J. Projeto de Pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. São Paulo: Artmed. 2008 BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. 7 ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1988.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CRESWELL, J. W., CLARK, V.L.P. PESQUISA DE MÉTODOS MISTOS - série métodos de pesquisa - 2ª Ed. São Paulo:Editora Penso, 2014.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2014.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
LUDKE, M; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2012.
MINAYO, M. C. S. (organizadora); DESLANDS, S. F.; CRUZ NETO; O. GOMES, R. Pesquisa Social: teoria. método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 21ª edição. 2002.
PHILIPPI JR, A.; TUCCI, C.E.M.; HOGAN, D.J.; NAVEGANTES, R. (Orgs.) Interdisciplinaridade em ciências ambientais. São Paulo: Signus Editora, 2000.
POUPART, J. , DESLAURIERS, J-P, GROULX, L-H., LAPIÈRRE, A., MAYER, R, PIRES, Á. P. A pesquisa qualitativa enfoques epistemológicos e metodológicos. Petróplois/RJ: Vozes, 2014.
SANTORO, M. A.F. e GHEFIN, E. Questões de método na construção da pesquisa em educação. Coleção docência em formação. Serie Saberes pedagógicos. SEVERINO, A. J. e GARRIDO, S.P. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SATOLO, V.P.X.; BERNARDO, C.H.C.; LOURENZANI, A.E.B.S.; MORALES, A.G. Um panorama histórico-conceitual da pesquisa interdisciplinar: uma análise a partir da pós-graduação da área interdisciplinar. Educação em Revista, Belo Horizonte,v.35, e185294,2019
SILVESTRE, A. L. Análise de Dados e Estatística Descritiva. São Paulo: Escolar Editora, 2007, 352p.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa - Ação. 6a ed. São Paulo: Ed. Cortez, 1994.
THOMAS, J.R., Nelson, J.K. & Silverman, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6.ed. Porto Alegre, Artmed Editora, 2012.