Credit hours
In-class work per week |
Practice per week |
Credits |
Duration |
Total |
10 |
5 |
8 |
6 weeks |
120 hours |
Instructor
Taitiâny Karita Bonzanini Minetto
Objective
The discipline aims to develop studies and discussions on current research in the area of Science Teaching; reflections on the assumptions that guide teaching training and action and a critical analysis of the results of research that focus on pedagogical practice in relation to resources and instruments. teaching, as well as producing relevant knowledge, which results from systematic investigations, for the area of Teaching and Teacher Training. It is also the objective of the discipline to contribute to the pedagogical training of postgraduate students for the development of didactic activity in undergraduate studies, complying with the PAE – Teaching Improvement Program.
Content
The discipline aims to promote studies and discussions on the theoretical assumptions that guide teaching in both Basic Education and Higher Education and, thus, develop critical analyses on current research in the area that focuses mainly on the theories that guide teacher training, especially Science teachers, both initial and continuing, as well as research on didactic proposals, involving teaching resources and instruments. It also focuses on the Pedagogical Preparation of postgraduate students to work in Higher Education. Thus, the content involves work with the following themes: 1. Theoretical assumptions about teaching action; 2. Teacher training and teaching knowledge in the current context; 3. Recent research on Science teaching; 4. Teaching approaches and didactic work; 5. Teaching methodologies and resources; 6. Assessment instruments and the teaching and learning process; 7. Guiding assumptions of the Teaching Improvement Program (PAE).
Bibliography
ANATASIOU, L. das G.; PIMENTA, S. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
ABREU, M.C.T & MASETTO, M. T.O professor universitário em aula – prática e princípios teóricos. 8.ed. São Paulo: MG, 1990.
BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BONZANINI, T. K. Vamos investigar?: Atividades didáticas para a área de ciências da natureza e suas tecnologias. Piracicaba, SP: FEALQ. Disponível em: https://fealq.org.br/wp-content/uploads/2021/12/livro-vamos-investigar-web-5-1.pdf. Acesso em: 01 ago. 2024. , 2021
CASTRO, L. H. P. Análise e desenvolvimento de recursos didáticos em ciências e biologia / Laura Helena Pinto Castro. - Fortaleza : EdUECE, 2015. 152 p. : il. - (Ciências biológicas) ISBN: 978-85-7826-616-5
CORTELAZZO, A. L. et al. Metodologias ativas e personalizadas de aprendizagem: para refinar seu cardápio metodológico. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.
DELIZOICOV, D., ANGOTTI, J. P. Metodologia do ensino de ciências. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1994. 207p.(Magistério 2o. grau). (Formação do professor).
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3ª edição, São Paulo: Cortez, 2009.
FERNANDEZ, C. Revisitando a base de conhecimentos e o conhecimento pedagógico do conteúdo (PCK) de professores de ciências. Ensaio: pesquisa em Educação em Ciências (Online), v. 17, p. 500-528, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004. 148p.
HAYDT, R. C. C. Avaliação do Processo Ensino-Apendizagem. 4 ed. São Paulo: Ática, 1994.
HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2004.
KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EDUSP, EPU, 1987. 80p. (Temas básicos de educação e ensino).
LIBÂNEO, J. C. Didática. 29ª ed. São Paulo: Cortez, 1994
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
MASETTO, M. O professor na hora da verdade – a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp. 2010.
NARDI, R. A educação em ciências, a pesquisa em ensino de ciências e a formação de professores no Brasil. In: ROSA, M. I. P. (Ed.). Formar: encontros e trajetórias com professores de ciências. São Paulo: Escrituras, 2005. p. 89¬ 141.
NARDI, R. e BASTOS, F. Práticas pedagógicas e processos formativos de professores na área de ensino de ciências e matemática. Relatório de pesquisa. Projeto CNPq, edital MCT/CNPq 02/2006 –Universal 2006. Grupo de pesquisa em Ensino de Ciências. Bauru: UNESP, 2008.
NÓVOA, A.(Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote- Instituto Inovação Educacional, 1995.
PIMENTA, S. G., ALMEIDA, Maria Isabel de (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: Edusp, 2009.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio daavaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2.ed. São Paulo/BRA: Cortez, 2005.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de R. C. Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. 256 p.
TARDIF, M. et al. O trabalho docente. São Paulo: Vozes, 2005, 320p
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
VEIGA, I. P.; NAVES, M. Currículo e avaliação na educação superior. Araraquara: Junqueira & Marim, 2005, p. 103-120.