Course detail

ECO5044 - The Teaching of Sciences and the Teacher Training: Study and Analysis of Current Research


Credit hours

In-class work
per week
Practice
per week
Credits
Duration
Total
4
2
8
15 weeks
120 hours

Instructor
Taitiâny Karita Bonzanini Minetto

Objective
The course aims to develop studies and discussions on current research in the area of Science Teaching; reflections on the prossupostos that guide the formation and teaching action and a critical analysis on the results of researches that focus the pedagogical practice in that it touches on the resources and instruments of teaching, as well as producing relevant knowledge, that results from systematic investigations, for the area of Teaching and Training of teachers.

Content
The aim of this course is to promote studies and discussions about the theoretical assumptions that guide teaching activities and to develop critical analyzes of current research in the field that focus mainly on theories that guide the formation of Science teachers, both initial and continuing, as well as the researches on didactic proposals, involving resources and teaching instruments. Thus, the content involves the work with the following topics: 1- Theoretical assumptions about the teaching action; 2- Teacher training in the current context; 3 - Recent research on science teaching; 4. The teaching approaches and didactic work.

Bibliography
ALMEIDA, M. I. de, e PIMENTA, S. G. (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: EDUSP, 2009.
ALMEIDA, M. J. P. M. Prescrições e recomendações ao professor na solução de problemas do ensino na educação em ciências. Ciência & Ensino, v. 1, n. 1, p. 47-51, dez. 2006.
ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.
BASTOS, F.; NARDI, R. (Orgs.). Formação de professores e práticas pedagógicas no ensino de ciências: contribuições da pesquisa na área. São Paulo: Escrituras, 2008.
CAMPOS, L. M. L.; DINIZ, R. E. da S. A prática como fonte de aprendizagem e o saber da experiência: o que dizem os professores de Ciências e Biologia. Investigações em Ensino deCiências, Porto Alegre, v. 6, n. 1, 2001.
CARVALHO, A. M. P. de. GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações / Revisão técnica de Ana Maria Pessoa de Carvalho-10 ed. São Paulo: Cortez, 2011, 127p.
CUNHA, M. I. da. A docência como ação complexa: o papel da didática na formação de professores. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O; JUNQUEIRA, S. R. A. Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. p. 31-42.
DEMO, P. Praticar Ciências: metodologias do conhecimento científico. São Paulo. Saraiva, 2011.
NARDI, R. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. Bauru, 2005. 169p. Tese (Livre-docência em Didática) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista.
NARDI, R. A educação em ciências, a pesquisa em ensino de ciências e a formação de professores no Brasil. In: ROSA, M. I. P. (Ed.). Formar: encontros e trajetórias com professores de ciências. São Paulo: Escrituras, 2005. p. 89-141.